Ga naar content
JDW AE Online aanvragen

Veelgestelde vragen

Iedere moderne auto maakt gebruikt van een computer, het  zogenaamde motormanagementsysteem, om er voor te zorgen dat de motor onder alle  omstandigheden zijn werk goed blijft doen. Om die taak uit te kunnen voeren  maakt het motormanagementsysteem gebruik van software, opgeslagen in een  zogenaamde ‘chip’. Daarin zijn allerlei gegevens in tabelvorm (kenvelden) opgeslagen. Chiptuning is het aanpassen van die kenvelden, meestal met het doel om  het koppel en vermogen wat de motor levert te verhogen. Afhankelijk van het type motormanagementsysteem zijn er verschillende manieren hoe de software geprogrammeerd wordt.
Zonder twijfel de meest gestelde vraag. Natuurlijk wilt u waar voor uw geld, dat is begrijpelijk. Veel potentiële klanten gebruiken de verstrekte cijfers echter om uit te rekenen bij welke aanbieder ze het beste af zijn. Dat ligt toch iets genuanceerder als u het ons vraagt. Cijfers zeggen namelijk lang niet alles en dat is zeker het geval bij chiptuning. Meer is niet altijd beter en soms is iets niet wat het lijkt. Bij JDW focussen we ons daarom op een software-afstelling die perfect bij u past en daarbij zijn topwaarden uiteindelijk van ondergeschikt belang. Toch graag direct weten wat het kost en oplevert? Klik hier om uw voertuig te selecteren.
In het kort: meer rijplezier! Dat bereiken we door zowel koppel (=trekkracht) als vermogen van de motor te vergroten, soms in combinatie met een aanpassing van  het schakelpatroon van de versnellingsbak. Daardoor voelt uw auto na chiptuning een stuk levendiger aan, reageert hij vlotter op commando’s van het gaspedaal. Kortom, iets wat iedere bestuurder kan waarderen.
De techniek wordt zeker toegepast, er zijn diverse motoren waarbij koppel en vermogen alleen door de software begrensd worden. Theoretisch zou een fabrikant dan ook chiptuning kunnen aanbieden, maar die mogelijkheid bieden ze niet. Sterker, ze hebben allerlei maatregelen getroffen om te voorkomen dit gebeurd. Ze hebben er namelijk meer (commercieel) belang bij dat u kiest voor een zwaardere motor bij aanschaf van de auto.
Dat is merk- en garage-afhankelijk. Een universele autogarage kan dit niet zomaar aantonen. Dealers hebben meer mogelijkheden op dat vlak. Bij de BMW-dealer krijgt de monteur tijdens het uitvoeren van een voertuigscan zelfs direct te zien dat de auto niet meer standaard is. Zover gaan ze bij Volkswagen, Audi, Seat en Skoda niet, maar chiptuning laat altijd sporen na. Zelfs na verwijdering! Die sporen zijn traceerbaar, eventueel met hulp van de importeur en/of fabrikant. En last but not least, dat extra koppel en vermogen waar u iedere dag van geniet is ook voelbaar voor de monteur als hij een proefrit gaat maken!
Als de monteur tijdens die onderhoudsbeurt een software-update van de motorcomputer uitvoert is de tuning inderdaad verdwenen. Maar geen nood, wij kunnen onze tuning ook toepassen op de nieuwste softwarestand. In geval van OBD-tuning is dit de eerste keer zelfs kosteloos!
Best een lastige vraag. Het theoretische antwoord op deze vraag is namelijk ‘nee’. En toch zijn er mensen die na chiptuning een brandstofbesparing realiseren, hoe zit dat dan? In het kort komt het hier op neer dat voor een echte brandstofbesparing het rendement van de motor omhoog zal moeten, iets dat vrijwel niet te realiseren is door middel van chiptuning. Aan de andere kant zorgt de toegenomen motorsouplesse na tuning ervoor dat de bestuurder, met behoud van comfort en acceleratie, zijn rijstijl dusdanig aan kan passen dat dit een gunstige invloed heeft op het brandstofverbruik. Daarmee is ook direct duidelijk dat de grootste invloed qua brandstofverbruik niet bij ons ligt en dat maakt de claim ‘brandstofbesparing door chiptuning’ naar onze mening onhoudbaar.
Jazeker! We leveren een maatwerkproduct en daar staan we volledig achter! Op de software-aanpassing zelf heeft u levenslange garantie. Dus mocht er onverhoopt wat misgaan dan kunt u altijd bij ons terecht. In geval van mechanische (gevolg)schade is het van belang dat duidelijk vastgesteld kan worden dat de ontstane schade toe te schrijven is aan de door ons uitgevoerde chiptuning. Mocht dat zo zijn dan dragen wij zorg voor de reparatie van uw auto, daar doen we niet moeilijk over. En daarbij maakt het niet uit of u 50.000 of 150.000 kilometer gereden heeft nadat de auto door ons getuned is. Even voor de duidelijkheid: de eerste klant die aanspraak wil maken op deze garantie moet zich nog melden…
Eerlijk antwoord? Nee, volgens de fabrikant niet. Op zich ook wel begrijpelijk, als een tuner slecht werk levert waardoor er motorschade ontstaat is het niet terecht om de fabrikant voor de kosten op te laten draaien. Dus tot zover alle begrip. Overigens, in zo’n situatie zou onze productgarantie gelden waardoor dat risico afgedekt is. Maar…, de echte narigheid zit hierin dat de fabrikant de regels soms onterecht in zijn eigen voordeel toepast en op die manier een grijs gebied creëert. Er zijn bijvoorbeeld gevallen bekend dat zelfs een productiefout volgens de fabrikant opeens niet meer binnen de garantie viel, omdat de betreffende auto getuned was. Dat zijn vreemde en illegale praktijken maar het is helaas de werkelijkheid. Wilt u dit risico niet lopen dan is er maar één advies mogelijk: wachten met chiptunen tot de fabrieksgarantie afgelopen is.
Gemiddeld zijn we zo’n 2 à 3 uur met een chiptuning bezig.
Bij de meeste nieuwere auto’s wel. De automatische versnellingsbak is in staat om het motorkoppel en daarmee ook het motorvermogen te begrenzen. Maar waar bij de modellen tot ongeveer 2012 de koppelbegrenzing in de bak nog genoeg ruimte liet voor een normale chiptuning, staat bij de modellen vanaf dat bouwjaar de koppelbegrenzing vrijwel op gelijke hoogte met het standaard motorkoppel. Dit betekent dat om de motorsoftware technisch goed en in balans te houden de software van de automatische versnellingsbak aangepast moet worden.
Helaas niet. Chiptuning bij atmosferische motoren (zonder turbo en/of compressor) levert vrijwel geen bruikbare vermogenswinst op. Daarom bieden wij dit niet aan. Ook zijn er motoren waarvan de betrouwbaarheid af-fabriek te wensen over laat.
Als uw auto door ons getuned is kan dit altijd, we bewaren een back-up van de originele motorsoftware van uw auto. Maar ook als uw auto elders getuned is kunnen we u in de meeste gevallen van dienst zijn. Neem in dat geval contact met ons op.
Een powerbox of externe ECU zorgt ervoor dat de originele motorcomputer voor de gek gehouden wordt. Ingangssignalen van sensoren worden vervalst en daar reageert de motorcomputer op. Als bijvoorbeeld het signaal van de turbodruksensor met 200 mbar verlaagd wordt zal de motorcomputer de aansturing van de turbo wijzigen totdat de voorgeschreven turbodruk gemeten wordt. De werkelijke turbodruk ligt dan natuurlijk 200 mbar hoger. Wij zijn op z’n zachtst gezegd geen fan van deze methode. Maatwerk is op die manier niet mogelijk en van vervalste signalen raakt niet alleen de motorcomputer van slag, ook andere computers in het netwerk van de auto krijgen foutieve informatie binnen waardoor van een optimaal resultaat geen sprake is.

Heeft u nog vragen
of wilt u een afspraak maken?

Arrows