Bij sommige van jullie concurrenten is chiptuning veel goedkoper, hoe is dat mogelijk?

Dat komt doordat de meeste ‘chiptuners’ niet zelf hun software ontwikkelen, maar inkopen. Ze hoeven dus geen tijdrovende software-ontwikkeling uit te voeren maar alleen de software in uw auto te plaatsen en dat scheelt veel geld. Hieronder kunt u lezen welke gevolgen dat heeft...

Wie ontwikkelt de tuningsoftware voor zulke ‘chiptuners’?

Dat zijn, in tegenstelling tot wat ze u graag willen laten geloven, geen gespecialiseerde bedrijven die vol staan met geavanceerde meet- en testapparatuur, maar ‘handige jongens’ uit het buitenland die vaak afkomstig zijn uit de IT-wereld.

Maar een IT-er heeft toch geen verstand van auto’s?

Inderdaad, dat is ook het grote probleem!

Waarom kan zo iemand dan toch tuningsoftware schrijven?

Dat komt omdat ze zonder uitzondering goede contacten hebben onder het personeel van de grote autofabrikanten. Doordat ze daar (illegaal) specifieke kennis inkopen kunnen ze de software van uw auto aanpassen.

Dus degenen die chiptuning goedkoop aanbieden zijn niet de feitelijke chiptuners?

Klopt, de feitelijke chiptuner bevindt zich elders maar buit zijn positie commercieel gezien handig uit. Die heeft namelijk een master-slave netwerk opgezet, waarin hij de master is en alle afnemers (o.a. de meeste grote ‘chiptuners’ in ons land) de slaves.

Welke rol heeft de slave in het proces van chiptuning?

Het enige wat een slave hoeft te doen is met zijn gecodeerde OBD/BDM-tool de chip van een auto uit te lezen en deze naar de master te mailen. Die decodeert het bestand, past het (soms binnen 5 minuten!) aan, codeert het weer en mailt het weer terug, waarna de slave de software weer in de auto plaatst.

Wat is er dan mis met die werkwijze?

Een paar zaken:

1.    Auto's tunen is een vak. Een vak waarvoor naast een aanzienlijke hoeveelheid know-how, geduld en autoliefde een schat aan ervaring nodig is om het goed te kunnen doen. Voordat je jezelf ermee gaat bezig houden is het een must om relevante sleutelervaring te hebben. Het zegt voldoende dat de meeste 'chiptuners' bij wijze van spreken nog geen schroef van een bout kunnen onderscheiden.

2.    Er is in dit geval niemand die de kwaliteit van de chiptuning bewaakt. De ‘chiptuner’ (=slave) waar u mee te maken heeft is vaak al helemaal niet in staat om hier iets zinnigs over te zeggen, de feitelijke tuner bevindt zich honderden kilometers van uw auto. En voor alle duidelijkheid: een uitdraai van een vermogensbank zegt lang niet alles!

3.    De masters komen onder druk te staan van hun eigen succes. Door hun master-slave netwerk krijgen de ze vele tuningsaanvragen per dag. Er is geen tijd om enige aandacht aan de softwareaanpassing te besteden. Het is slordig lopendebandwerk met de bijbehorende fouten geworden. Blijkbaar zijn ze niet geïnteresseerd in kwaliteit, maar in kwantiteit.

Bovenstaande heeft tot gevolg dat u op z’n minst comfort en rijkwaliteit inlevert ten opzichte van een goed uitgevoerde chiptuning. Maar wat belangrijker is: uw auto loopt een behoorlijke kans om gevolgschade op te lopen, waardoor goedkoop opeens duurkoop wordt! Durft u dit risico te nemen?


Terug naar het overzicht