Martin Ambaum, VW Touran 2.0 TDI

Mijn auto is diverse keren terug naar de A-point, uiteindelijk terug naar PON geweest. De Touran 2.0TDI bleef de eerste 100.000km 1:14,2 rijden. Tijd voor tuning (en een goede onderhoudsbeurt bleek later). Jan is een van de weinige die weet wat ie doet, die weet wanneer je te ver gaat, die niet een 'standaard setje' er op zet. Die ook het verschil kent tussen echt tunen en 'social tuning'. Voor diegene die dit niet weten: het anders instellen van de relatie tussen het gaspedaal en het motor-stuursignaal. De auto gaat geen mm harder trekken, maar reageert wel anders op het gaspedaal. Als je je voor de gek wilt laten houden wordt door sommige tuners dit aangepast om je het gevoel te geven dat de auto harder trekt...hé zelfs de leveranciers doen het. Met als gevolg een auto die niet zo goed te regelen is qua snelheid als je langzaam rijdt in een lagere versnelling. Jan kan ook dat aanpassen, zodat ik nu een soepelere auto heb. Maar dat laatste komt ook doordat hij ook een echte tuning van de motor heeft gedaan. Mijn auto trekt harder, rijdt soepeler en verbruikt na ook een goede onderhoudsbeurt (iets wat ze bij A-point blijkbaar niet konden), nu zo'n 1:15.7 (over 5 tankbeurten) met wisselde rijstijl. In een poging mijn zuinigheidsrecord te vestigen heb ik een tank niet harder dan 100km/h gereden, met 1:19,6 als resultaat. Dat voor een Touran van 1600kg! Zonder tuning ben ik niet hoger gekomen dan 1:17. Toen ik voor de onderhoudsbeurt bij VAG techniek was, viel het hun op dat dit een heel mooie, niet standaard tuning was. Ze wilden zelfs weten, wie dat gedaan had. Een compliment dus van een verre concurrent.

Mijn volgende auto gaat meteen naar de tuner i.p.v. dat ik de garantieperiode eerst af wacht.

De Groenten

Martin


Terug naar overzicht