Eric Hendrikse, VW Transporter 2.5 TDI

Ik rijd nu inmiddels 7 weken met mijn getunde VW T4 86 PK. Werkelijk nog geen moment spijt gehad. Echt veel meer trekkracht vooral onderin. Ik rijd veel op cruise control en zelden boven de toegestane snelheden. Maar ook met een behoorlijke aanhanger achter de bus blijft hij ook in de limburgse heuvels strak op snelheid. Zonder aanhanger verbruik ik tussen de 1 op 14,5 en 1 op 15. Hele nette waarden. Hieronder mijn bevindingen bij JDW. Ik ben in het bezit van een VW T4 86 pk. Het vermoeden bestond dat deze reeds getuned was. Toch heb ik bij de koop een tuning bij JDW bedongen. 7 maart bij Jan van JDW geweest. Als eerste actie werd de computer uitgelezen en bleek de auto inderdaad getuned te zijn. Echter Jan legde mij uit aan de hand van de uitleesgegevens dat dit niet erg goed was gebeurd. Jan gaf aan dat hij mijn auto op maximaal haalbare trekkracht kon programmeren maar dat bij veelvuldig gebruik daarvan het zwakste punt de koppeling snel zou verslijten. Normaal word de auto door hem geprogrammeerd op veiliger waarden zodat ook bij veel aanspreken van het vermogen de zaak heel blijft. Op mijn verzoek werd mijn auto eerst maximaal geprogrammeerd waarna een uitgebreide proefrit volgde. Jan hield tijdens de rit met de laptop op schoot het motormanagement in de gaten en ik stuurde. Vooral merkbaar veel meer trekkracht onderin. Hij trok beter dan mijn oude met een powerbox getunde 102 pk. De trekkracht was over het hele toeren gebied erg goed. Bij mijn 102 PK was dit vooral tussen de 2200 en 3000 toeren. Na deze proefrit de auto op de veilige waarden geprogrammeerd. Ook hierbij goede trekkracht maar wel merkbaar minder als bij de eerste proefrit. Toch was de auto hiermee nog steeds prettiger te berijden als mijn 102 PK. Na de proefritten overleg met Jan wat te doen. Sterk of super sterk. Nu rijd ik altijd rustig maar vind het lekker even eenvoudig in te kunnen halen. Voor het trekken van mijn boot kan ik vooral het extra koppel goed gebruiken. Ik heb gekozen voor de sterke variant.


Terug naar overzicht